Prawo lokalne

/ Statut


Sporządził: Barbara Wiśniewska Data sporządzenia: 2003-07-16.pobierz w formacie pdf
Osoba odpowiedzialna: Barbara Wiśniewska Data upublicznienia: 2003-07-16
Statut    1   
 

POSTANOWIENIA  OGÓLNE

§ 1.


1. Gmina Aleksandrów jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią wspólnotę samorządową.

§ 2.


1. Gmina Aleksandrów położona jest w województwie lubelskim i obejmuje obszar 53,22 km2.
2. Granice terytorialne gminy Aleksandrów określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

§ 3.


Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
- gminie – należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium gminy Aleksandrów,
- radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Aleksandrów,
- przewodniczącym rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Aleksandrów,
- wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Aleksandrów,
- urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Aleksandrów.


ZAKRES  DZIAŁANIA  I  ZADANIA  GMINY

§ 4.


Zakres działania gminy obejmuje wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 5.


Gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

§ 6.

Podstawowymi celami gminy jest wykonywanie zadań oddanych przez przepisy ustaw do wyłącznej jej właściwości dla zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców gminy.

§ 7.

1. Gmina w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb jej mieszkańców realizuje:
a) zadania własne,
b) zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw szczególnych,
c) zadania z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów,
d) zadania przyjęte od administracji rządowej w drodze porozumienia,
2. Zadania , o których mowa w ust. 1 lit. b-d, są wykonywane po zapewnieniu gminie koniecznych środków finansowych na ich realizację przez administrację rządową.

§ 8.


1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 2 do statutu.
3. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach  określonych w odrębnej ustawie.

§ 9.


1. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości gminy następuje w drodze współdziałania międzygminnego.
2. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych rada może podjąć uchwałę o przystąpieniu do związku międzygminnego.
3. Gmina może zawierać porozumienia z inną gminą w celu powierzenia jej określonych zadań publicznych.


WŁADZE  GMINY

§ 10.


1. W sprawach objętych zakresem działania samorządu gminnego najwyższą władzę stanowi wspólnota samorządowa mieszkańców gminy.
2. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.

§ 11.


Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa odrębna ustawa.

§ 12.


Działalność organów gminy jest jawna i obejmuje prawo do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.

§13.


1. Organem stanowiącym i kontrolnym wspólnoty samorządowej jest rada gminy, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, o znaczeniu lokalnym, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
2. Zasady i tryb wyboru radnych określa ustawa – Ordynacja wyborcza do rad gmin.

§ 14.


1. Rada gminy składa się z 15 radnych.
2. Kadencja rady gminy trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

§ 15.


Do wyłącznej i niezbywalnej kompetencji rady gminy należą sprawy określone w art. 18 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 16.


1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i 1 wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
2. Funkcji określonych w ust. 1 nie można łączyć z funkcją członka komisji rewizyjnej.
3. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

§ 17.


Przewodniczący rady organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący.

§ 18.


Szczegółowy tryb działania rady, sposób obradowania na sesjach, podejmowania uchwał oraz jej organów określa regulamin stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego statutu.

§ 19.


Wewnętrznymi, pomocniczymi organami rady są komisje rady.
1. Rada powołuje 3 osobową komisję rewizyjną w celu kontrolowania działalności wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
2. W skład komisji rewizyjnej mogą być powołani tylko radni z wyjątkiem przewodniczącego rady i wiceprzewodniczącego.
3. Do zadań komisji rewizyjnej należy w szczególności:
a) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium wójtowi,
b) opiniowanie wniosku o odwołanie wójta z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium,
c) wykonanie innych zadań w zakresie kontroli zleconych przez radę.
4. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa regulamin stanowiący załącznik nr 4 do statutu.
5. Rada ponadto może powoływać inne stałe komisje. Skład osobowy, zasady i tryb działania komisji określa uchwała rady.
6. W czasie trwania kadencji, rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, wskazując ich skład i zakres działania.

§ 20.


Komisje podlegają radzie, której przedstawiają do zatwierdzenia roczne plany pracy oraz składają sprawozdania z działalności komisji przynajmniej raz w roku.
Posiedzenia Komisji są jawne gwarantujące prawo obywateli do wstępu na posiedzenia.

§ 21.


Organem wykonawczym gminy jest wójt.

§ 22.


Zasady i tryb bezpośredniego wyboru wójta określa odrębna ustawa.


§ 23.


Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

§ 24.


Wójt w drodze zarządzenia powołuje i odwołuje swojego zastępcę.

§ 25.


Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.

§ 26.


1. Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu.
2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny nadany przez wójta w drodze zarządzenia.
3. Kierownikiem urzędu jest wójt.
4. Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 27.


Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt, albo działający na podstawie upoważnienia zastępca wójta.

§ 28.


1. Majątek gminy służy zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, może być administrowany przez wyodrębnione jednostki organizacyjne.
2. Tworzenie, likwidację i reorganizację oraz wyposażenie w majątek jednostek, o których mowa w treści ust. 1, określa uchwała rady, zaś działalność tych jednostek finansowana jest z budżetu gminy.
3. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników tych jednostek należy do wójta.
4. Statuty i regulaminy organizacyjne jednostek, o których mowa w ust. 1 i 2, są nadawane przez radę, chyba że przepis ustawy szczególnej stanowi inaczej.


JEDNOSTKI  POMOCNICZE  GMINY

§ 29.


Utworzenie, łączenie, podział i zniesienie sołectwa lub zmianę jego granic określa rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy biorąc pod uwagę naturalne uwarunkowania przestrzenne, gospodarcze, komunikacyjne oraz istniejące więzi społeczne.

§ 30.


W skład gminy wchodzą sołectwa:
1. Sołectwo Aleksandrów I,  obejmujące wsie Aleksandrów I, Trzepietniak, Podlas, Sigła.
2. Sołectwo Aleksandrów II,  obejmujące wsie Aleksandrów II, Bukowiec.
3. Sołectwo Aleksandrów III,  obejmujące wsie Aleksandrów III, Margole.
4. Sołectwo Aleksandrów IV,  obejmujące wieś Aleksandrów IV.

§ 31.


Konsultacje w sprawie utworzenia, łączenia i podziału lub zniesienia sołectwa, zmiany jego granic i obszaru przeprowadza się w formie uznanej za stosowną w uchwale rady.

§ 32.


Uchwała w sprawie powołania, łączenia, podziału lub zniesienia sołectwa, powinna określać jego obszar, granicę, siedzibę, nazwę, sposób opublikowania uchwały i datę wejścia jej w życie.

§ 33.


1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje mieszkańców sołectwa.
2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
3. Tryb i zasady wyboru sołtysa, członków rady sołeckiej, oraz sposób zwoływania i obradowania zebrania wiejskiego określa statut sołectwa.
4. Sołtysi uczestniczą w sesjach rady bez prawa udziału w głosowaniu.
5. Rada w odrębnej uchwale określi wysokość oraz zasady przyznawania sołtysom diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych.

§ 34.


Rada w odrębnej uchwale określa w zależności od potrzeb, sposób bezpośredniego korzystania przez sołectwo z mienia komunalnego oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy sołectwa względem tego mienia.

§ 35.


1. Sołectwa p
rowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Środki finansowe sołectwa mogą być przeznaczone (wykorzystane) tylko na cele określone w rocznym planie rzeczowo – finansowym.
3. Nadzór nad gospodarką finansową sołectwa jest prowadzony przez: radę, wójta i skarbnika gminy.


RADNI

§ 36.


1. Radni reprezentują wyborców, utrzymują stałą więź z mieszkańcami gminy i ich organizacjami, przyjmują zgłaszane postulaty i przedstawiają je organom gminy do rozpatrzenia.
2. Radni obowiązani są brać udział w pracach rady gminy i jej organów oraz tych instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.

§ 37.


1. Radni składają na pierwszej sesji po wyborach rady gminy ślubowanie.
2. Z chwilą złożenia ślubowania, radny nabywa uprawnienia związane z wykonywaniem mandatu.

§ 38.


1. Radny korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady, której jest członkiem.
3. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
4. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej, w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.
5. Rada w odrębnej uchwale może określić wysokość oraz zasady  przyznawania radnym diet za udział w posiedzeniu i pracach rady i jej organów.
6. Radnym przysługuje zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych przez radę.

§ 39.


Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat. Zakaz ten dotyczy również kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz jego zastępcy.

§ 40.


1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2. Kluby radnych nie są wewnętrznymi pomocniczymi organami rady, a są niezależną od rady formułą politycznego, społecznego lub zawodowego zrzeszania się radnych.
3. Wewnętrzna organizacja klubu należy do kompetencji radnych, którzy go powołują.
4. Radnym za udział w pracach klubu nie przysługuje z budżetu gminy zwrot kosztów podróży służbowej oraz diet.


PRACOWNICY  SAMORZĄDOWI


§ 41.


Pracownikami samorządowymi są osoby zatrudnione w urzędzie na podstawie:
1) wyboru - wójt
2) powołania
a) zastępca wójta
b) sekretarz gminy,
c) skarbnik gminy.
3) umowy o pracę – pozostali pracownicy.

§ 42.

1. Wynagrodzenie wójta ustala rada w drodze uchwały.
2. Wójt jest właściwy do ustalenia warunków pracy i płacy dla wszystkich pracowników Urzędu Gminy w tym z-cy wójta, oraz dla kierowników jednostek organizacyjnych.

§ 43.


Status prawny pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.

§ 44.

1. Sekretarz gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu oraz organizuje pracę urzędu.
2. Skarbnik gminy wykonuje funkcję głównego księgowego budżetu oraz dokonuje kontrasygnaty czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych.


GOSPODARKA  FINANSOWA  GMINY

§ 45.

1. Gmina prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.
2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, wójt przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt regionalnej izbie obrachunkowej, celem zaopiniowania.
3. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
4. Budżet gminy jest uchwalany przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
5. Za gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt.
6. Gospodarka finansowa gminy jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

§ 46.


Rada w drodze uchwały określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych, które wójt obowiązany jest przedstawić radzie wraz z projektem budżetu.


POSTANOWIENIA  KOŃCOWE

§ 47.


1. Przepisy gminne ogłaszane są przez rozplakatowanie obwieszczeń na tablicy ogłoszeń urzędu gminy.
2. Urząd prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu.
3. Obywatele mają prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania przez gminę zadań publicznych, w tym do protokołów posiedzeń Rady i Komisji Rady Gminy na następujących zasadach dostępu i korzystania:
1) zamiar dostępu do dokumentów zainteresowany winien zgłosić na wniosku Wójtowi Gminy,
2) po uzyskaniu zgody, przed korzystaniem z dokumentów zainteresowany zostaje wpisany do rejestru udostępniania dokumentów prowadzonego przez pracownika obsługi organów gminy,
3) przeglądanie dokumentów z wyłączeniem dokumentów tajnych odbywa się w obecności pracownika Urzędu Gminy.

§ 48.


W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy ustaw:
 ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
 ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.).

§ 49.


Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.



download: AdobeReader 
Wersja: 1Wprowadził do systemu: Justyna Mruk dnia 2003-07-16 11:04
Zatwierdził do publikacji: Justyna Mruk dnia 2003-07-16 11:22

 Biuletyn odwiedziło 43908 osób.
Redaktor biuletynu: Janusz Bździuch
 Serwis prowadzi: Oddział Informatyki Biura Organizacji, Kadr i Informatyki Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego